سلاح جنگی

سلاح جنگی
انواح سلاح و مهمات جنگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 1073
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



51654+

انک مرکاوا چگونه جنگ افزاری است ؟
 
پاسخ
شكست تانك‌هاي اسرائيلي مركاوا در جنگ با حزب‌الله فرماندهان نظامي اسرائيل را بر آن داشته تا در ادامه توليد آن تجديدنظر كنند و احتمالا به آن خاتمه دهند.

تانك مركاوا مدل Mk3
مقامات اسرائيل به اين نتيجه رسيدند كه به دليل جمعيت كم نمي توانند از عهده تلفات سنگين در جنگ برآيند در نتيجه تصميم به ساخت تانك مركاوا گرفتند. مركاوا (Merkava) نوعي تانك جنگي است كه توسط اسرائيل، به منظور تامين هر چه بيشتر امنيت جاني سرنشينان در شرايط سخت جنگي و در اصل براي كمك به ارتش اسرائيل ساخته شده است.
از آنجايي كه موتور تانك در قسمت جلوي آن قرار دارد، در نتيجه جرم بيشتر تانك در اين قسمت جمع شده و در شرايط بحراني فرار از در پشتي تانك براي سرنشينان آسانتر مي شود. مركاوا سريع حركت مي كند، بسيار پر قدرت است و بدنه آن از نوعي فلز ضد ضربه كم نظير ساخته شده است. مجموعه اين خصوصيات Merkava را به يكي از ايمن ترين تانك هاي جهان براي سربازان تبديل كرده است.
تعداد زيادي از اين نوع تانك در كارخانه اي واقع در يكي از شهر هاي مركزي اسرائيل به نام تلاشومر (Tel HaShomer) توليد و نگهداري مي شوند، به علاوه قطعات لازم براي ساخت نيز در اسرائيل و توسط شركت هاي فعال در زمينه صنايع نظامي از جمله IMI, Elbit, Soltam و ... ساخته مي شوند.

*تاريخچه
در سال 1967 پس از جنگ شش روزه - جنگ "اعراب و اسرائيل" يا جنگ "ماه ژوئن" نيز ناميده مي شود و درواقع نبرد اسرائيل با كشورهاي عربي نظير مصر، اردن، عراق و سوريه بود كه طي آن اسرائيل موفق شد نوارغزه، شبه جزيره سينا در مصر، نواحي غربي اردن و فلات جولان در سوريه را به تصرف خود در آورد - و تحريم اسرائيل توسط كشور فرانسه، وزارت دفاع اسرائيل قراردادي مبني بر همكاري و مشاركت با كشور انگلستان در ساخت نوعي تانك جنگي به نام چيفتن (Chieftain) را به امضاء رساند.
در سال 1969 با فشار كشور هاي عربي، انگلستان مجبور به لغو اين قرارداد و كنار گذاشتن اسرائيل از اين پروژه شد. اين كار اسرائيل را متوجه اين نكته كرد كه به منظور تامين تسليحات نظامي اش نمي تواند به كمك ديگر كشورها تكيه كند، در نتيجه با استفاده بهينه از نيروهاي داخلي، مصصم به ساخت يك تانك جنگي كه عملا يكي از مخرب ترين جنگ افزارهاي نظامي به شمار مي رود، شد.

تانك مركاوا مدل Mk2 جمعيت اندك عامل ساخت مركاوا
هر چند اسرائيل حادثه جنگ يوم كيپور (Yom Kippur) در سال 1973 را با ذخاير تسهيلات نظامي آمريكا پيش برد، اما به اين نتيجه رسيد كه كشوري مانند اسرائيل با جمعيت اندكش نمي تواند از عهده تلفات سنگين چنين جنگ هايي برآيد؛ در نتيجه تصميم به ساخت تانك Merkava با هدف حفظ جان سربازانش گرفت.
جنگ يوم كيپور كه جنگ رمضان، جنگ اكتبر يا جنگ 1973 اعراب و اسرائيل نيز ناميده مي شود، جنگي بود كه با اتحاد كشورهاي عربي به رهبري مصر و سوريه در مقابله با اسرائيل در گرفت. اين جنگ كه در واقع نوعي جوابيه به جنگ شش روزه بود در تعطيلات يوم كپيور يهوديان آغاز شد و بيست روز به طول انجاميد و نهايتا نيز به آتش بس رسيد.

Merkava Mk 1
براي اولين بار اين تانك كه مجهز به يك توپ 105 ميليمتري بود، در ماه آوريل 1979 مورد بهره برداري قرار گرفت. در سال 1982 در جنگ لبنان آزمايش شد، ظاهرا سيستم ترمز تانك با مشكلاتي روبرو بود.

Merkava Mk 2
اشكالات Mk 1 در اين مدل برطرف و بهسازي شد، از آن جمله اضافه شدن يك خمپاره 60 ميليمتري در داخل تانك بود. Mk 2 مجددا در تهاجم اسرائيل به لبنان و بيروت مورد استفاده قرار گرفت.

Merkava Mk 3
اين مدل كه در 1990 معرفي شد، مجهز به يك موتور با قدرتي معادل 1200 اسب بخار و يك اسلحه Smooth-Bore 120 ميليمتري بود.

Merkava Mk 3B
در سال 1995 عرضه شد، اين تانك كه Merkava Baz نيز ناميده شد، در سيستم شليك و تهويه هواي داخل آن نسبت به مدل هاي قبل تغييراتي بوجود آمد و يك پكيج زرهي به نام Kasag به آن افزوده شد. در واقع Merkava 3 Baz Kasag يكي از امن ترين تانك هاي دنيا به شمار مي رود.
طي انتفاضه الاقصي سه عدد تانك مركاوا توسط رزمندگان فلسطين در نوار غزه نابود شد و 7 سرباز اسرئيلي به هلاكت رسيدند.Merkava Mk4آخرين مدل ساخته شده از تانك هاي Merkava است كه از سال 2004 مورد استفاده قرار گرفته است، سيتم ايمني اش كامل تر شده دقيق تر شليك مي كند.

*ملاحظات
مانند هر تانك ديگر، Merkava نمي تواند در مقابل مين هاي زيرزميني مقاومت كند. طي انتفاضه الاقصي سه عدد تانك مركاوا توسط رزمندگان فلسطين در نوار غزه نابود شد و 7 سرباز اسرئيلي به هلاكت رسيدند.
در زد و خوردهاي اخير ميان اسرائيل و لبنان (در سال 2006) نيز چندين تانك مركاوا تخزيب شده و سرنشينان آنها زخمي شده يا به هلاكت رسيدند. مقامات اسرائيلي معتقد هستند كه اين عمليات و عمليات مشابه با كمك موشك هاي ضد تانك Metis-M ساخت كشور روسيه انجام شده است.
از سال 2005 تعداد ده هزار كارگر در 220 كارخانه ساخت تانك مركاوا دركشور اسرائيل به كار گمارده شده اند. در همان سال درآمد دولت اسرائيل از صادر كردن تجهيزات و ابزار جانبي تانك مركاوا رقمي بالغ بر 200 ميليون دلار بود. كارخانه هاي سازنده اين تجهيزات در اسرائيل، در آمد حاصله از صادرات لوازم فوق الذكر را در سال 2007 معادل 400 ميليون دلار پيش بيني كرده اند.

*پايان كار مركاوا
شكست تانك‌هاي اسرائيلي مركاوا در جنگ با حزب‌الله فرماندهان نظامي اسرائيل را بر آن داشته تا در ادامه توليد آن تجديدنظر كنند و احتمالا به آن خاتمه دهند.
مجلهء "ديفنس نيوز" در اين مورد نوشته است: "كارشناسان نظامي معتقدند اين تانك، جنگ‌افزار نظامي سنگيني است و بايد به دنبال توليد نوعي سبك آن بود." اين مجله به نقل از ژنرال "بنيامين گنتز" فرمانده نيروي زميني ارتش اسرائيل نوشت: "جنگ‌هاي آينده ممكن است به تانك‌هاي كمتري نياز داشته باشد به همين خاطر بايد در طرح افزايش توليد تانك‌هاي مركاوا تجديدنظر كرد."
ژنرال "نر امير" مدير كل برنامه توليد خودرو‌هاي زرهي در اسرائيل نيز گفت: "تصميم‌گيري درباره ادامه توليد مركاوا بسيار مهم است و بعد استراتژيك دارد."
ديفنس نيوز افزود: "پس از 33 روز جنگ عليه حزب‌الله كه به شايستگي از موشك‌هاي ضدتانك براي جلوگيري از نفوذ زميني اسرائيل استفاده كرد، ژنرال گنتز و ديگر فرماندهان نظامي اسرائيل تصميم گرفتند درباره جنگ تانك‌ها تجديدنظر كنند." اين مجله به نقل از ژنرال "حاييم ارتس" نوشت: "ما در حال حاضر در انتظار ارزيابي حوادث جنگيم و در آن صورت به روشني درخواهيم يافت چرا اوضاع چنين پيش رفت." به نوشته ديفنس نيوز، ژنرال ارتس افزود: با وجود اين، يكي از درس‌هاي اين جنگ اين بود كه تانك‌ها و ماشين‌آلات جنگي سنگين نيروي اصلي در جنگ‌هاي زميني است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 خرداد 1398برچسب:, توسط علی عبدلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :